Портал  Общественного  Транспорта  Украины                                        Портал  Громадського     Транспорту  України

Главная | Каменец_История | Регистрация | Вход
Четвер, 19.10.2017, 13:50
Приветствую Вас Гість | RSS
Меню сайта
Фотофакти
У Павлограді з'явилась нова модель Рути. У Павлограді з'явилась нова модель Рути
Форма входа
Календарь
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
Просмотры
ІСТОРІЯ МІСЬКОГО ТРАНСПОРТУ КАМ'ЯНЦЯ-ПОДІЛЬСЬКОГО




Мало хто знає, що один із перших українських автобусів був побудований майже 90 років тому саме на Поділлі.  

Перші українські автівки

Створення першого українського авто почалось в Одесі, в механічній майстерні місцевого інженера В.Стасюлевича. У 1909 році, на основі закордонної вантажівки, згаданим інженером був побудований перший на території сучасної України автобус. Одесити, як спадкові махінатори, все скопіювали з однієї закордонної моделі. Єдине, що не змогли, – то був радіатор. Отож доморощені умільці вимушені були розробляти власний. Він вийшов дуже великий та важкий, але став тією зовнішньою відмінністю від закордонної копії, що дозволив одеситам стверджувати, що їх автобус є власною розробкою. Після того одеського автоклона-гібрида, в Україні автомобілі не виготовляли понад двадцять років. Наступним українським автомобілем стала вантажівка з справжньою національною назвою «Україна-4», яка була випущена на початку листопада 1931 року на Харківському автоскладальному заводі. Всього виготовили дві такі машини. Вони зайняли невеличке приміщення цеху так, що довелося зламати стіни, щоб вони змогли виїхати «на люди». Обидві машини було зроблено з вітчизняних матеріалів, і не просто зібрані, а саме зроблені. Вантажівка мала потужність 70 кінських сил, максимальну швидкість – 70 км на годину і вантажопідйомність 4 тонни. 7 листопада 1931 року обидві вантажівки взяли участь в святковій демонстрації трудящих столиці України – Харкова. Проте, всі автомобілі довоєнної доби були лише експериментальними моделями та у серійне виробництво так й не увійшли. 
 Ось коротко і все, що вдалося знайти про початок українського автобудівництва у енциклопедіях і довідниках. Але тут одразу зауважимо, що в тих виданнях є явний пробіл – другим українським містом, де почали збирати автомобілі був... наш Кам'янець-Подільський. Цей факт і досі залишається маловідомим не лише широкому загалу, а й навіть серед істориків-краєзнавців.

Від ремонту до виробництва

 Після тривалої громадянської війни, наприкінці 1920 року на Поділлі остаточно була встановлена радянська влада. Стало налагоджуватись мирне життя, почали працювати установи і підприємства. Фактично одразу народне господарство зіткнулось з транспортною проблемою – весь й так незначний автомобільний парк краю, що сформувався ще в царські часи, був або знищений в роки війни, або перебував у розпорядженні діючої армії. У молодій країні Рад автомобільна промисловість ще не була створена, а повсякдення потребувало як вантажних авто, так й автобусів. У 1922 році на засіданні Подільського губернського виконкому вирішили спробувати на місцевих підприємствах робити ремонт старих автівок. 
 Того ж року авторемонтні цехи стали до ладу у Вінниці, Проскурові та Кам'янці-Подільському. У ці міста з усього Поділля звозили розтрощені автомобілі та запчастини від них, й часом з двох-трьох таких «убитих» машин збирали одну діючу. Найкраще справи з подібним ремонтом йшли на одному із найбільших машинобудівних заводів регіону – Кам'янець-Подільському чавуноливарному і механічному заводі «Мотор». Підприємство, яке було засноване у 1918 році, мало непогане обладнання та вдосталь запчастин і комплектуючих, що залишилися на гарнізон- них інженерних складах ще від царської армії. Таким чином, на Поділлі у 1922 році власними силами вдалося збільшити парк автомобілів майже на двадцять вантажівок. А от з поповненням парку автобусів виникли проблеми – у регіоні не було ані комплектуючих, ані старих машин для ремонту. 

Автобус за чотири місяці

 Поміркувавши над власними можливостями, дирекція кам'янецького заводу прийшла до рішення – спробувати будувати автобуси власної конструкції. Інженери і техніки підприємства у стислі строки (за чотири місяці!) зуміли розробити документацію та налагодити виробництво автобуса, якому дали назву «Кам'янецький мотор». Шасі з двигуном взяли від американської вантажівки «Уайт», частину агрегатів від інших машин, частину виготовляли власними силами, так само, як й кузов. Пер- ший автобус виїхав із заводу напередодні жовтневих свят 1923 року, ще один був зібраний через два місяці. 
 Автобуси передали управлінню Подільської губтрансконтори, яке одразу організувало пасажирський маршрут Кам'янець-Подільський – Проскурів – Вінниця. «Кам’янецький мотор» мав 12 місць для пасажирів у салоні, та ще два місця біля водія. Двигун мав потужність 30 кінських сил та розганяв машину до 30 км на годину. Отож до Проскурова автобус їхав 4 години, робив технічну перерву дві години, й далі ще 5 годин до Вінниці. Там ночував, а ранком йшов зворотним маршрутом. 
 У всій цій історії залишилось поки нез’ясованим – скільки зібрали у Кам'янці автобусів, та як довго вони працювали на маршрутах. Але й без того, факт для нас доволі примітний – саме на Поділлі налагодили одне із перших в Україні автовиробництв.


Матеріали надано VIKом
Поиск
Нове на сайті/NEW
ОНОВЛЕННЯ НА САЙТІ!
  • ДОДАНО РОЗДІЛ МІСЬКИЙ ТРАНСПОРТ м. БРОВАРИ!
  • ДОДАНО РОЗДІЛ АВТОБУСНІ МАРШРУТИ м. КРЕМЕНЧУК!
  • ДОДАНО РОЗДІЛ Чернівецькі автобуси!
  • Відео
    - -
    Друзья сайта
  • Пассажирский транспорт Севастополя
  • Официальный сайт транспортной компании ОАО "Севертранс" (г.Одесса)
  • Кам'янець-Подільський Онлайн, Каменец-Подольский Онлайн Портал общественного транспорта Украины, Портал громадського транспорту України, Public transport in Ukraine Кам'янець-Подільське комунальне підприємство КОМУНТРАНССЕРВІС, Каменец-Подольское коммунальное предприятие КОММУНТРАНССЕРВИС, KOMUNTRANSSERVICE Львівський Електротранспорт Городской транспорт Новочеркасска Хмельницьке комунальне підприємство Хмельницькелектротранс Сайт о транспортной жизни Луганска. Детальная информация о трамвае: маршруты, схемы движения, расписания, информация о подвижном составе и многое другое.
    Транспорт Харькова
    Новини Полтавщини

    Pavel Trofimoff © 2017Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz